GroenLinks is geschrokken van de nieuwe vervoersplannen die het college aan de raad heeft gepresenteerd. Het college van b&W zou inzetten op nieuwe snelle verbindingen naar Dordrecht NS, Kralingse Zoom en Zuidplein, maar in een brief verstuurd naar de raad blijkt maar een van deze verbindingen gerealiseerd te worden vanaf december wanneer de nieuwe dienstregeling in gaat.
Het blijkt dat het college niet eens contact heeft gezocht met de nieuwe vervoerder Qbus. GroenLinks stelt hier donderdag vragen over in de raadsvergadering. Over het openbaar vervoer in Ridderkerk valt veel te zeggen en schrijven. Dat Ridderkerkers fanatieke gebruikers zijn van het OV kan niet ontkend worden. Het vorige en huidige college in de gemeente Ridderkerk hebben toegezegd veel te gaan investeren in snelle, hoogwaardige buslijnen. 'De hoogwaardig openbaar vervoersbussen (HOV) zouden de ruggengraat van ons Ridderkerkse OV systeem worden.' Aldus Bjorn Ros. Een mooi toekomstperspectief. Maar niets blijkt minder waar te zijn... Vorige week heeft het college namelijk aangegeven dat de helft van de HOV verbindingen niet zullen rijden in Ridderkerk. Rijsoord zal in de nieuwe plannen zelfs helemaal geen busverbinding meer krijgen. Het college probeert dit te repareren met een buurtbus gereden door vrijwilligers. Ook de verbinding met het Maasstad ziekenhuis verdwijnt voor Rijsoord. GroenLinks vraagt zicht af hoe wij straks snel naar ons werk of studie buiten Ridderkerk gaan met het dichtslibbende wegennet? Wordt Ridderkerk, in tegenstelling tot andere welvarende en wél bereikbare dorpen en steden, straks een geïsoleerde plek? GroenLinks roept om een sterke lobby