Door Björn Ros, fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk

Het vorige en huidige college hebben onder leiding van SGP en CDA wethouders volledig ingezet op snelle HOV buslijnen. Directe snelle verbindingen naar Kralingse Zoom, intercitystation Dordrecht, station Lombardijen en Zuidplein via het zogenaamde R-Net en SnelBuzz lijnen. De HOV bussen zouden de ruggengraat van ons Ridderkerkse OV systeem worden. Dat Qbus deze vorm van vervoer gaat verzorgen is dan ook al lang bekend. Maar vorige week heeft het college een brief naar de raad gestuurd waarbij zij aangeven dat er een streep gaat door 4 van de 5 snelle HOV verbindingen door Ridderkerk.

Naar Kralingse Zoom is er nu al een goede directe snelle verbinding over de Rotterdamse weg. De verbetering zou ‘m vooral zitten in een verbinding naar Zuidplein, Dordrecht en Lombardijen en juist al deze lijnen gaan niet door Ridderkerk rijden. Het college stelt verrast te zijn dat zij niet betrokken zijn bij de plannen van Qbus en het schrappen van de HOV verbinding en het merendeel van het busvervoer door Rijsoord.

Daarover heeft GroenLinks de volgende vragen

1. Wanneer is Qbus de concessie Drechtsteden gegund? Wat heeft het college gedaan om de HOV bussen door Ridderkerk te laten lopen? Kunt u ons meenemen in het proces? Op welke momenten is er overleg geweest tussen Qbus en het Ridderkerkse college over de HOV bussen en de dienstregeling vanaf eind dit jaar?

2. Wanneer en op welke wijze hoorde het college voor het eerst dat de belangrijkste HOV lijn en het busvervoer niet door Ridderkerk zal rijden?

3. Is HOV een speerpunt van het huidige en vorige college? Op welke wijze gaat het college in gesprek met de Qbus om het HOV busvervoer alsnog te redden voor Ridderkerk?

4. Wanneer dit niet lukt, gaat college andere vormen van HOV vervoer overwegen wanneer de HOV bus een debacle blijkt te worden?

5. In de commissie heeft de wethouder aangegeven dat zelfs met een half HOV lijntje, dat exact dezelfde reistijd heeft als de huidige bus van Ridderkerk naar Kralingse Zoom, er gesneden gaat worden in de RET concessie van 2020. Dat zou een dubbele klap betekenen voor het OV in Ridderkerk. Klopt deze constatering en wat gaat het college exact doen om dit te voorkomen. Wanneer wordt de raad daarover geïnformeerd?