Met een tiental actieve GroenLinkers togen we vorige week naar de informatie bijeenkomst over een eventuele nieuwe brug naar Ridderkerk. Met verbazing hebben we uit de krant gelezen dat Het rijk, regio Rotterdam-Den Haag, gemeente Rotterdam en de provincie hard samenwerken om een nieuwe brug te realiseren, maar zonder dat er met de gemeente Ridderkerk gesproken wordt. En één van de twee opties gaat juist dwars door Ridderkerk. Dat was voor GroenLinks Ridderkerk de aanleiding om zo veel mogelijk informatie en partijen samen te brengen op de website www.stopdebrug.nl .

Al jaren ligt het onzalige plan op tafel om de A38 door te trekken. In 1979 protesteerden honderden Ridderkerkers tegen plannen om de de Rijnsingel aan te sluiten op de rijksweg. Inwoners sleepten de gemeente voor de rechter, maar verloren de zaak en de Gemeente mocht de plannen uitvoeren. Nu, veertig jaar later, is er weer zo iets. Maar nu is het de Gemeente die bezwaar heeft tegen plannen van Provincie, regio en Ministerie. Heel fijn dat het Gemeentebestuur nu laat weten dat inwoners van onze gemeente recht hebben op een leven met niet nóg meer fijnstof, CO2 en lawaai.

Dus niet nóg een weg dwars door Ridderkerk!

Maar ondertussen is de beïnvloeding van bovenaf reeds gestart: We lezen: “Doortrekken A38 lijkt onvermijdelijk”, en: “De nieuwe verbinding is logisch in het rijkswegennet”. Het klinkt dreigend, het klinkt alsof het al beslist is. Is het niet nu, dan wel later. Natuurlijk kan GroenLinks grote economische ontwikkelingen niet tegen houden. En dat wil GroenLinks ook niet. Het gaat er maar om wat voor soort economie je wilt. Is het echt zo dat we afhankelijk zijn van gewenste groei van economie; méér handel, méér verkeer, méér vliegen, méér consumptie? Waar is de kosten-baten analyse?

Een nieuwe weg erbij. Het zou een oplossing voor een probleem moeten zijn. Maar voor wélk probleem?

In een al jaren overbelaste leefomgeving is dit geen oplossing, maar meer-van-hetzelfde en vergroting van een echt probleem: namelijk nog meer schade aan mens en natuur. Er wordt niet eens gesproken over beter openbaar vervoer vanaf Ridderkerk, terwijl daar een deel van de oplossing in zit. Inwoners van onze Gemeente zitten met de vuile lucht en de herrie. Praten over brug een ‘nieuwe’ brug. Een oud plan komt weer op tafel. Maar we zijn wél veertig jaar verder en hopelijk wijzer. Op www.stopdebrug.nl willen met zo veel mogelijk Ridderkerkers informatie verzamelen de komende maanden. GroenLinks Ridderkerk wil met zo veel mogelijk inwoners en organisaties samen werken om een vuist te maken tegen dit.

Fractie GroenLinks Ridderkerk en een groep bezorgde GroenLinks leden,

www.stopdebrug.nl