‘Met het openbaar vervoer en de fiets komen we overal’ is het motto van het Ridderkerks college van B&W. D66/GroenLinks was blij met deze ambitieuze doelstelling, maar meer dan 3 jaar later blijken dit loze woorden.
Alle ambities uit het verleden op gebied van OV zijn in Ridderkerk naar beneden bijgesteld en plannen naar de prullenbak verwezen. Wij zijn onderdeel van een agglomeratie met één dominante stad; Rotterdam. Het nadeel van het leven in een grootstedelijke omgeving is onder andere dichtslibbende wegen en een behoorlijke lucht- en geluidsverontreiniging.

Het voordeel is weer dat we in Ridderkerk in de gelukkige omstandigheid zijn dat één van de belangrijkste OV knooppunten van Nederland hemelsbreed op 10 km afstand ligt; Rotterdam centraal Station. Er wordt al jaren een OV netwerk uitgerold van snelle (hoofd) lijnen direct naar de belangrijkste OV knooppunten en aanvullend vervoer vanuit de wijken naar de hoofdlijnen. Voor Ridderkerk is een snelle, directe, comfortabele verbinding met Rotterdam CS essentieel. In alle grootstedelijke gebieden in Europa zie je door toenemende vraag van snel OV de huizenprijzen rond deze hoofdlijnen stijgen. Wanneer we als Ridderkerk onszelf ook maar enigszins serieus willen nemen op het gebied van sterk OV is een directe verbinding naar Rotterdam CS en de binnenstad onontbeerlijk.

Dit wordt alleen maar belangrijker omdat Dordrecht de komende jaren wordt afgewaardeerd als station. Steeds meer intercity’s nemen het hoge-snelheid-spoor om Dordrecht heen. In de laatste drie jaar heb ik in Ridderkerk veel te weinig gehoord om te komen tot betere en directere verbindingen naar Rotterdam. Wel heb ik buslijnen zien verdwijnen en frequenties omlaag zien gaan. D66/GroenLinks vindt dat je één sterke hoofdlijn moet hebben die Ridderkerk met Rotterdam Centraal verbindt met aanvullend vervoer naar alle wijken.

Om iets te bereiken op gebied van vervoer zijn heel vaak partners nodig. Provincie, omliggende gemeenten, metropoolregio, rijk…. Maar dat mag Ridderkerk er toch niet van weerhouden zelf te gaan voor een ambitieuze visie. In de regio wordt zeer succesvol gewerkt aan snelle lightrail verbindingen zoals de randstadrail. Er wordt bijvoorbeeld nu onderzoek gedaan door de provincie ZH om de metro door te trekken naar Dordrecht en Geldermalsen. Daarbij wordt ook een variant via Krimpen genoemd. Dan moeten we er gewoon alles aan doen om deze via Ridderkerk te laten lopen. Zo kunnen we ook in Ridderkerk komen tot een duurzaam en toekomstbestendig openbaar vervoer. Maar onze wethouder OV verwoordde zijn ambitieniveau onlangs “ Wij zijn blij dat het busvervoer niet verder is verslechterd de laatste 2 jaar”…