De verkiezingen in maart waren volgens sommigen een aardverschuiving. Nou ja, tussen de lokale partijen werden zetels uitgewisseld. EVR en vooral Leefbaar Ridderkerk verloren en 18 plus boekte een prachtige zege. Een echte aardverschuiving zou bijvoorbeeld een absolute meerderheid van GroenLinks zijn. Maar daar is Ridderkerk nog niet helemaal klaar voor. Daarnaast won de PvdA en verloren de Christelijke partijen twee zetels. Het moet als 18+ wel bijzonder gevoeld hebben om als enige winnaar te onderhandelen met de partijen die verloren hebben.

GroenLinks wil het Christelijk blok een compliment geven dat zij, ondanks minder zetels, zich nog steeds in het centrum van de macht weten te blijven. Iets wat ook zijn weerslag heeft gehad in het voorliggende collegeprogramma. Het beleid van de afgelopen jaren wordt doorgezet en er worden wat accenten verplaatst. Daarnaast worden veel wettelijke taken letterlijk beschreven. Wel vindt GroenLinks dat er veel posten als PM zijn opgenomen en dat er bijna overal onderzoek naar wordt gedaan. We weten dus niet wat het gaat kosten. Dan kunnen we mooie cijfers presenteren voor de komende jaren, maar de overschotten verdampen moeiteloos wanneer de ontbrekende bedragen worden ingevuld.

Vorige week heeft GroenLinks, net als bijna alle partijen in deze raad, haar algemene beschouwingen ingediend en over alle wensen van de raad is uitgebreid gesproken. Wij gaan dat niet opnieuw doen. Het is ook niet het moment van vragen stellen, daar is de komende jaren genoeg gelegenheid voor. Daarom beperken wij ons tot een paar punten uit het collegeprogramma

GroenLinks is blij om te lezen dat het college werk wil maken van de verdere verbetering van het centrum. Wij pleiten al jaren voor het centrum zo veel mogelijk autovrij te maken en om meer evenementen mogelijk te maken. Vorig jaar is daar nog een door mij ingediende motie voor aangenomen. Het vorige college heeft aan het einde de eerste stapjes gezet uitmondend in een week evenementen en sport op het Koningplein. Het mag geen geheim zijn dat GroenLinks verdere uitbreiding hiervan van harte zal ondersteunen.

Speciale aandacht willen we vragen voor de huisvesting van de Gemini. Er was overeenstemming over een locatie waar de raad, college, en de gemini zelf het er over eens waren dat we daar zouden moeten gaan bouwen. Want er is urgentie geboden. De Gemini is keihard aan een nieuw gebouw toe. Maar nu lijken het ineens allemaal weer stil te liggen? Waarom? wat is er aan de hand? En dan vraag ik niet naar het slappe antwoord dat we het IAP gaan heroverwegen. Ja prima. Legt u dat de Scholieren en de docenten dan maar eens uit.

Vorige maand hebben wij als raad meer dan 80.000 euro uitgetrokken voor een kunstwerk op het Koningsplein. In Ridderkerk hebben we een actieve en professionele kunstenaarsgemeenschap. GroenLinks stelt voor om jaarlijks 5000 euro uit te trekken om werk aan te kopen. Daar dienen we met PvdA en Leefbaar Ridderkerk een voorstel voor in.

In de algemene beschouwingen hebben we al e.e.a. gezegd over duurzaamheid. Aanvullend daarop, uit het collegeprogramma, ondersteunen het streven van het college om een afvalloze gemeente te worden, te werken aan een circulaire economie en vanaf 2050 energieneutraal. Dat laatste is een wettelijke taak. Hoe we dat gaan realiseren staat niet beschreven, behalve met een karrevracht aan onderzoeken. Wij hebben vorige week met een duurzaamheidsfond een oplossing geboden om veel huizen te verduurzamen. Laten we in ieder geval duidelijk monitoren met cijfers hoeveel Co2 reductie we behalen per jaar in Ridderkerk en dat naast onze doelstelling leggen. Daar mogen we ook best mee naar buiten treden om te laten zien dat er echt een cultuuromslag nodig is om de energietrasitie mogelijk te maken.

De fractie van GroenLinks, de burgerleden, steunfractie en mijzelf willen het college feliciteren met hun college programma. Wij wensen de 6 portefeuillehouders veel succes en wijsheid in de uitvoering van dit programma. Wij zullen met een kritische blik alle separate voorstellen op inhoud beoordelen. Wij kijken uit naar een vruchtbare en constructieve samenwerking.