Met chocoladeletters opende het Algemeen Dagblad donderdag: Gemeenten financieel klem door pandemie. Tientallen gemeenten hebben moeten lenen om alleen al de salarissen uit te kunnen betalen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten verwacht dat het merendeel van de gemeenten kortlopende kredieten zal moet afsluiten. 

We leven in een bijzondere tijd. Het is bijna een holle betekenisloze zin geworden. Maar wat deze gigantische corona crisis economisch gaat betekenen krijgen we de komende maanden pas een klein beetje een inkijkje in. Donderdag, in deel één van deze raadsvergadering, hebbende bijvoorbeeld de begrotingen van de GGD en de veiligheidsregio vastgesteld. Slechts twee regionale samenwerkingsverbanden waar het nog niet duidelijk is waar alle gigantische extra kosten terecht zullen komen die er gemaakt worden. Van extra personeel tot een noodziekenhuis. En zo zijn er nog 101 financiële gevolgen die bij de gemeentes terecht komen.  Voorzitter, tegen dit licht zet jet college de gemeenteraad voor een duivels dilemma. 

Een keuze die voor GroenLinks gigantisch lastig is. Het college vraagt de raad en de MRDH bijna 9 miljoen te investeren. 

Over het voorstel zelf. GroenLinks is blij dat er een nieuwe reservering door de provincie is neergelegd voor een echt snel hoogwaardig openbaar vervoer, een lightrail op de lange termijn. Wat ons opviel is dat de college propaganda daarover zwijgt in alle talen.  Het gaat dus niet om het schrappen, maar verplaatsen van de claim op het tramtracé. 

Dat is de lange termijn, maar voor de korte termijn gaan we voor de 2nd best optie. Het oppimpen van twee buslijnen. Daar zijn we in Ridderkerk goed in, gaan voor de tweede beste keuze. Geen directe verbindingen meer naar een belangrijk intercitystation, geen filevrij openbaar vervoer, maar opgeleukte rode bussen die een paar minuten sneller bij de file voor de Brienenoordbrug kunnen aansluiten. 

Inhoudelijk kunnen we natuurlijk overal wat van vinden, maar ik vertrouw erop dat de verkeersspecialisten uitgebreid naar de routes hebben gekeken. Ik kan me voorstellen dat het winkelhart en minder blij mee is dat de halte in het centrum, Koningsplein, alleen nog maar aangedaan wordt door buurtboemeltjes. Dat klinkt misschien denigrerend, maar dat is het niet, de vrijwilligers van bijvoorbeeld buurtbus 601 doen fantastisch werk.
Maar de grotere reizigersstroom gaat het centrum voorbij. Daarnaast ziet GroenLinks mazen in het netwerk in Slikkerveer, Rijsoord, Oostendam, Bolnes…

Voorzitter, het blijft een duivels dilemma. Enerzijds is investeren, misschien wel juist nu, in het OV één van de speerpunten van GroenLinks. Anderzijds is en blijft een bus 2nd best en blijft de vraag, is het verstandig om nu 9 miljoen uit te trekken voor het verbeteren van twee buslijnen. Ik weet dat Wethouder Meij met veel passie strijdt voor een beter OV voor Ridderkerk. GroenLinks is daar blij mee. Ik hoop dat hij ons kan overtuigen waarom juist NU wij deze investeringen moeten doen. 

Voorzitter, Ik dacht Nog even over de tram claim. Ik heb net het persbericht van het college nog eens erbij gepakt. Daarin staat geen woord over de nieuwe claim op de ruimte voor HOV-lightrail door Ridderkerk.  Wat mij betreft is het college propaganda dus bewust onvolledig over het verleggen van de claim.

Voorzitter, in eerste termijn heb ik u het duivelse dilemma geschetst. 

Nu veel investeren ondanks deze crisis. Investeren in de bus is volgens GroenLinks 2nd best. Geen directe verbinding naar een belangrijk intercitystation op korte termijn. Misschien op lange termijn met een Lightrail. Maar investeren in een verschraald busnetwerk is toch nodig. Ondanks dat het niet mijn eerste voorkeur heeft denk ik dat deze investering belangrijk is.