De gemeente Ridderkerk heeft miljoenen in de spaarpot. GroenLinks wil met minimaal 5 miljoen euro uit die vrije reserve een verduurzamingsfonds in het leven roepen. Daarop zullen Ridderkerkers en kleine bedrijven een beroep kunnen doen. Niet voor een gift maar wel voor een gunstige en renteloze lening om woning of winkel energieneutraal te maken door bijv. isolatie, installatie van zonnepanelen, warmte-/koudepomp, enzovoort.

De renteloze lening kan dan in 10 jaar met gesloten beurs zonder risico worden terugbetaald uit de besparingen op energie. Iedereen kan zich melden bij een speciaal energieloket dat er helemaal op gericht is mensen te helpen en te adviseren.

Iedereen die zich meldt, kan een energiescan van zijn woning laten maken met een daarbij horend advies. Die energiescan wordt door de bewoner zelf betaald. Alleen als wordt besloten om het advies voor o.a. Isolatie op te volgen, neemt het fonds die aanloopkosten voor zijn rekening.

Wist u dat elke nieuwe woning die vanaf 2020 wordt gebouwd geen gasaansluiting meer krijgt en energieneutraal zal worden opgeleverd. En bestaande gebouwen? Het is een kwestie van tijd voordat ook daarvoor vergaande eisen worden gesteld op het gebied van isolatie en verwarming. Wat ligt er dan méér voor de hand dat gemeente Ridderkerk haar flinke spaarpot gaat gebruiken om drie vliegen in één klap te slaan....!? Fossiele energie eruit, verbetering van onze luchtkwaliteit en ook nog eens goed voor onze portemonnee terwijl die miljoenen van de gemeente steeds opnieuw kunnen worden ingezet voor de verdere verduurzaming van onze energiebehoefte.

ENECO is het bezit van een aantal gemeenten, Ridderkerk heeft ook een klein aandeel, maar deskundigen schatten de waarde daarvan toch op op minstens 25 miljoen Euro. Een aantal gemeenten wil hun aandeel verkopen. Ridderkerk wil dat vooralsnog niet. GroenLinks is het daar volledig mee eens. De kans bestaat dat de meerderheid van de gemeenten de verkoop van Eneco toch doordrukt. In dat geval wil GroenLinks dat dat kostbare kapitaal niet wordt verjubeld, zoals veel gemeenten en provincies hebben gedaan na de verkoop van Essent en Nuon. GroenLinks wil dat dit enorme bedrag dan volledig wordt gereserveerd om de bewoners en bedrijven van Ridderkerk de komende jaren nog sneller CO2-neutraal te maken. Het is immers hún geld! Weg met fossiele energie, leve de duurzame energieopwekking.

GroenLinks wil dat Ridderkerk in 2035 ook écht een CO2-neutrale gemeente is....!!